علامه اقبال

علامه اقبال و نامه هایش

علامه اقبال

علامه اقبال و نامه هایش

این به بلاگ به بررسی کتاب سخنرانی، مقاله ها و نامه های اقبال ( علامه اقبال لاهوری ) می پردازد

برای حفظ حقوق مادی و معنوی پژوهشگر و ناشر(حق کپی رایت)، حتما نسخه چاپی کتاب را تهیه فرمایید.

دوستداران اهل قلم که قصد تهیه کتاب را دارند ، با مترجم و یا ناشر کتاب در ارتباط باشند

پست الکترونیک : nevisandeketab@gmail.com

تلفن ناشر : 88370142

انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)

بایگانی
مقدمه کتاب سخنرانی، مقاله ها و نامه های اقبال

مقدمه

«انعکاس ندای سید جمال ، در نسل پس از او در جهان اسلام ، علامه محمد اقبال بود که هم اسلام را خوب میشناخت و هم غرب را ، و هم مردی دوفرهنگه و چند بعدی بود ؛ فیلسوف و سیاستمدار و اسلام فهم و اروپا شناس و عارف و مرد مبارزه هم بود ؛ او با فلسفه خودی اش کوشید تا پشتوانه ی فلسفی و جهان بینی عمیقی به نهضت بازگشت و کشف خود شرقی ببخشد » (م.آ ؛ تاریخ تمدن ، ص 244 و 245) .
کتاب حاضر یکی از مهمترین گردآوری ها از آثار نثری علامه دکتر محمد اقبال است که برای اولین بار از انگلیسی به فارسی برگردانده می شود . این اثر مجموعه ای است از سخنرانی های اقبال در مجلس شوری درباره ی بودجه ، لوایح ، رخداد های سیاسی روز و ... ، مقاله های علمی او در نشریات مختلف درباهر ی تصوف ، نقد شعر در اسلام ، حکومت و سیاست در اسلام ، فرقه های نو ظهور قادیانی و ... ، و بری نامه های او به بزرگانی مانند نهرو ، گاندی و یا اظهار نظراتی درباره مسلمانان چین و یا فلسطین .
متن اگرچه به زبان انگلیسی است ، اما اقبال در هر جا که نیاز دیده ، از ابیات و عبارات عربی ، فارسی و اردو هم استفاده کرده است . در جای جای این اثر تب و تاب خالصانه ی اقبال برای اسلام ، آزادی و انسان آزاد است. او دینداری جبری را به شدت رد می کند و تعریفش از دین ، به عنوان پدیده ای است که انسان را از تمام غل و زنجیر ها آزاد می کند.

اصل این اثر توسط لطیف احمد شروانی با تخلص شاملو ابتدا در 1944 جمع آوری و سپس در یکصدمین سال تولد اقبال در 1977 ویرایش شد و به همت آکادمی اقبال چاپ گردید ، و سپس در سال 2008 توسط انتشارات آدم در دهلی نو تجدید چاپ شد.
از آنجا که در مقدمه ی کتاب تجدید بنای اندیشه ی دینی در اسلام ( 1391 ) توضیحات مفصلی درباره ی زندگی و افکار علامه اقبال داده ام ، لذا از تکرار مجدد آن خود داری کرده  و علاقمندان را به آ ارجاع میدهم . این اثر در کنار کتاب قبلی اقبال ، میتواند مکملی خوبی برای آشنایی جامع با تمام زوایای اندیشه ی او باشد ، زیرا مباحثی را که در آن کتاب ، نسبتا گنگ یا مطرح نشده باقی مانده اند ، در اینجا میتوان پیدا نمود . البته باید مقالات کتاب حاضر را در سیر تکامل اندیشه ی اقبال نگاه کرد و دانست اگرچه خط اصلی اندیشه ی اقبال یکی است اما اندیشه ی نهایی و قوام یافته ی او همان است که در کتاب تجدید بنا ی اندیشه بیان کرده است .
واقعیت این است که اندیشه ی اقبال علی رغم ادعا ها ، به درستی فهم نشده است که اگر میشد حال و روزمان چنین نبود . کلام را با شعری از خود به پایان می برم :

چو رخت خویش بر بستم از این خاک ... همه گویند با ما آشنا بود
ولیکن کس ندانست این مسافر ...  چه گفت و با که گفت و از کجا بود.
والسلام؛
تهران- محمد مسعود نوروزی

نظرات  (۱)

  • فاطمه حسن پور
  • چرا فقط در رابطه با مسلمانان هند صحبت شده تو کتاب؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی